Hoe communiceren we met jou?

De communicatie over je pensioen bij Metro Pensioenfonds doen we op verschillende manieren. De algemene informatie over je pensioen vind je hier op onze website, maar de persoonlijke informatie, zoals het Uniform Pensioenoverzicht (UPO) ontvang je altijd schriftelijk per post.

 

Website

Via de website informeert het pensioenfonds je onder andere over de hoogte van de indexatie, de dekkingsgraad en het jaarverslag. De informatie op de website van het pensioenfonds is voor iedereen toegankelijk en bevat geen persoonlijke informatie. Wel kun je als medewerker op de website inloggen op de pensioenplanner en op mijnpensioenoverzicht.nl. Daar vind je wel persoonlijke informatie over je pensioen.

 

Pensioen 1-2-3

Iedereen die nieuw in dienst komt ontvangt schriftelijk laag 1 van onze Pensioen 1-2-3. Hierin staat alle informatie die nodig is om een goed begrip te krijgen van de pensioenregeling van Metro Pensioenfonds. De Pensioen 1-2-3 kun je ook op de website lezen onder het kopje ‘Ik bouw pensioen op’. Je vindt op de website ook een downloadbare versie van laag 1 en laag 2 van de Pensioen 1-2-3.

 

Jaarverslag en Verkort Jaarverslag

Elk jaar publiceert Metro Pensioenfonds een jaarverslag waarin het pensioenfonds verantwoording aflegt over het gevoerde beleid van het afgelopen jaar. Omdat niet iedereen het jaarverslag wil lezen publiceert het pensioenfonds ook een 'verkort jaarverslag'. Hierin zijn de hoofdpunten uit het jaarverslag opgenomen in een prettig leesbaar format. Zowel het jaarverslag als het verkort jaarverslag kun je downloaden op deze website.

 

Uniform Pensioenoverzicht (UPO)

Elk najaar ontvangen deelnemers en gepensioneerden het Uniform Pensioenoverzicht (UPO). Hierop staat de stand van je pensioen voor jezelf en voor je eventuele partner en kinderen. Bekijk het overzicht goed nadat je het hebt ontvangen. Het is namelijk goed om te weten hoe je pensioen er voor staat, en het doorlezen vraagt hooguit een kwartiertje van je tijd. Als je vragen hebt, dan staan we je graag te woord. Gewezen deelnemers en gewezen partners ontvangen elke vijf jaar een UPO.

 

In het UPO geeft het pensioenfonds ook informatie over de indexatie en over de financiële positie (de dekkingsgraad) van het fonds. Als de hoogte van de dekkingsgraad daartoe aanleiding geeft, stuurt het pensioenfonds ook tussentijds een brief over de financiële positie van het fonds.

 

Mijnpensioenoverzicht.nl

Als je een overzicht van je totale pensioenopbouw wilt zien, log dan met je DigiD in op de website van de overheid mijnpensioenoverzicht.nl.

 

Hier krijg je een totaaloverzicht van:

  • je AOW-pensioen
  • je pensioenopbouw bij je huidige en eventuele eerdere werkgevers
  • hoeveel pensioen je in totaal kunt opbouwen
  • het pensioen voor je eventuele nabestaanden

 

We raden je aan hier af en toe een kijkje te nemen, in elk geval één keer per jaar.

 

Pensioenplanner

Als je wilt weten wat de effecten zijn bepaalde keuzemogelijkheden die je hebt met je pensioen van Makro, dan kun je met de pensioenplanner op de website een proefberekening maken van je pensioen. Voor de pensioenplanner heb je een unieke login ontvangen.

 

Helpdesk / persoonlijk gesprek / contact

We hebben een helpdesk waar je met vragen over je pensioen bij Metro Pensioenfonds terecht kunt. Het pensioenfonds is telefonisch, per E-mail of brief te bereiken. Kijk hier voor contactgegevens.